DPF szűrő

Dízel gépkocsik DPF részecskeszűrővel

Szeretnénk, ha gondtalanul tudná élvezni Mazda gépkocsiját, és ugyanakkor szeretnénk mindent megtenni a környezetünk felelősségteljes megóvása érdekébe is. Ezért döntöttünk egy különösen hatékony eljárás bevezetése mellett a Mazda dízel motorok károsanyag kibocsátásának csökkentésére. A Mazda dízel részecske szűrő (DPF) – amely már szériaszerűen kerül beszerelésre minden 2. L MZR-CD motorral szerelt Mazda 3, Mazda 5 és Mazda 6 dízel modellbe – a motor korom részecske kibocsátását akár 95%-al csökkenti. Az Európai Unió a városokban használt gépkocsik károsanyag-kibocsátását, kevesebb, mint 25 mg-ban határozta meg kilométerenként. De az ilyen részecskeszűrővel szerelt Mazda modellek csupán csak 5 mg-nyit bocsátanak ki.

Még jobban élvezni Mazda gépkocsiját

A gazdaságos üzemanyag-fogyasztás, a nagy teljesítmény és az erős nyomaték, valamint az alacsony CO2 kibocsátás népszerűvé teszi sok Mazda tulajdonos számára a dízel motorokat. És most a Mazda részecskeszűrő lehetővé teszi ezen modern dízel motorok finom részecske kibocsátásának csökkentését is. Ezek nagyon kicsi részecskék az üzemanyag elégetési eljárás melléktermékei egyes üzemi körülmények során, mint például hideg indításkor, gyorsításkor és nagy motorterheléskor. A dízel részecskeszűrő megakadályozza a kis koromrészecskék kijutását a légkörbe azáltal, hogy kiszűri ezeket a kipufogógázból és összegyűjti őket a DPF szűrőben. Ennek köszönhetően, Ön mostantól nyugodt lelkiismerettel tudja, még jobban élvezni Mazda gépkocsiját.

A szűrő működése

A Mazda dízel részecskeszűrő, amely a kipufogórendszerben a katalizátorral van egybeépítve, méhsejt szerkezetű, amely a koromrészecskék hatékony szűrését biztosítja. Annak megakadályozására, hogy a részecskék a szűrőt teljesen eltömítsék, és azt cserélni kelljen, a koromrészecskék egy meghatározott mennyiség elérése után elégetésre kerülnek. Ezt az eljárást nevezik regenerálásnak. Az Ön Mazda gépkocsijának kipufogógáz szabályozó rendszere érzékeli a korom akkumulálódását a szűrőben, és egy meghatározott szint elérését követően automatikusan kiégeti a szűrőben lévő kormot. Ez a regenerálás a vezető számára szinte észrevehetetlenül történik meg. Az automatikus regenerálás viszont csak egy meghatározott kipufogógáz hőmérséklet mellett tud létrejönni. A regenerálási eljáráshoz szükséges ideális körülmények akkor jönnek létre, ha a gépkocsit legalább 10-15 percig 40 km/h-nál nagyobb sebességgel és 2000-es motor fordulatszám felett használják.

Egyszerű szűrő karbantartás

Olyan ritkán előforduló esetben, ha a DPF szűrő regenerálásához szükséges feltételek ismételten nem teljesülnek, akkor figyelmeztetésként felgyullad a műszerfalon a DPF lámpa. Ez csak akkor következik be, ha rendszeresen rövid útszakaszokon használja a gépkocsit, vagy ezáltal a szűrő nem tudja automatikusan a koromrészecskéket kiégetni, és magát regenerálni. Ilyen esetben, ha korábban nem is sikerült a regeneráláshoz szükséges ideális működési körülményeket elérni, a figyelmeztető lámpa felgyulladása után még mindig lehetőse van a regenerálási eljárás pozitív befolyásolására. Ehhez ilyenkor egyszerűen csak használja a gépkocsit legalább 10-15 percig, 40 km/h-nál nagyobb sebességgel és 2000-es motor fordulatszám felett. Például útban egy bevásárláshoz, vagy amikor a gyereket az iskolába viszi. Ha a figyelmeztető lámpa folyamatosan villog, akkor haladéktalanul keressen fel egy hivatalos Mazda Márkaszervizt, mert gépkocsi tartós további használata ilyen esetben akár a DPF szűrő visszafordíthatatlan károsodását is okozhatja.

Olajszint ellenőrzés

Az olajszint ellenőrzése eltérő, az előbbiekben leírt dízel részecskeszűrővel ellátott Mazda modelleknél a korábbi Mazda gépjárműveknél megszokottól. A nívó pálcán a szokásos maximum és minimum szint jelölések helyett most egy tolerancia tartomány található. Az olajszint emelkedhet vagy csökkenhet attól függően, hogy a DPF szűrő regenerációja mikor és milyen körülmények között történik meg, de amíg az olajszint ezen a tartományon belül marad, nincs szükség semmilyen beavatkozásra. Közvetlen egy olajcserét követően az olajszint a nívó pálca F jelölésénél kell legyen. A koromrészecskék DPF szűrőben történő meggyújtásának és elégetésének elősegítéshez plusz üzemanyag kerül befecskendezésre a motorba. Ha ez a folyamat folyamatosan megszakításra kerül (mert csak rövid utakat tesz meg a gépkocsival), akkor ez az olajszint megemelkedését eredményezheti, de az így megváltozott olajszint nem káros a motorra. Csak abban az esetben, ha az olajszint az X jelölést eléri. Ekkor szükséges egy olajcserét végrehajtani az előírt karbantartási csereintervallumokon felül. Az X jelölést meghaladó olajszintet a DPF lámpa villogása is jelzi.

A megfelelő motorolaj kiválasztása

A DPF szűrő tartós működésének biztosítására a Mazda speciálisan ezekhez a motorokhoz fejlesztette ki a Mazda Dexelia DPF motorolajat. Ennek az olajnak a használata megakadályozza a hamu lerakódást a szűrőben, amely a szűrő eltömődését eredményezné, mivel az nem égethető onnan ki.